Kära kunder och samarbetspartners,

 
Efter en lång tystnad är det nu dags att vi kammar till oss och börjar agera kommunikativ webbyrå. Vi har nu äntligen fått flytta in i våra nya lokaler och det börjar råda ordning på torpet igen. I detta nyhetsbrev tänkte vi ta upp lite tips kring bloggandet, ett fenomen som helt uppenbart har kommit för att stanna.
 
Att starta en blogg är inga problem idag men för att den ska börja leva så krävs arbete, arbete, tålamod och ännu mer arbete. Bloggen måste ständigt fyllas med innehåll och detta innehåll ska även attrahera din målgrupp. Och även om du inte någon bloggstjärna som Blondinbella eller Foki (dessa unga tjejer som lever med sina modebloggar och som har hundratusentals besökare varje vecka) så har du andra styrkor.
Du kan din målgrupp, du har förstått kraften i länkning och marknadsföring via Internet.
 
Här kommer 13 tips som kommer att göra dig till dina kunders
blogghjälte eller hjältinna:
 
(källa: Internet World)
 
1. Skapa ett intresse för dig och vad du gör
Det här kan med fördel göras innan du ens startat bloggen. Du kan börja med Facebook där du kan hitta trogna följare. Men där finns ju inte alla du vill komma i kontakt med. Visa dig därför också i utskick till kunder, i nyhetsbrev och på intranätet (om du jobbar i större företag).
 
2. Bygg ditt ego
Modebloggarna har stora egon, om inte i verk¬ligheten så åtmin¬stone på sina bloggar. Våga vara personlig (inte privat) så har du större chans att skapa intresse.
 
3. Välj inriktning på bloggen
Vem är du? Eller snarare vem vill du vara på bloggen? Du ska vara du, men med en inriktning. Det är något att fundera över långt innan du sätter igång att blogga. Du kanske vill upplysa, föra intressanta resonemang, ifrågasätta, uppröra eller utmana. Men viktigt är att när du väl har fått dina intresserade läsare så vill du behålla dem.
 
4. Välj en enkel plattform för din blogg
Du kan komma igång snabbt med enkla bloggverktyg som finns därute. Men håll koll, vissa bloggar som till exempel Blogg.se, har annonser på sin blogg och dessa annonser kanske inte rimmar med dina budskap. Blogger.com eller Wordpress.com är verktyg som är lätta att komma igång med. Modebloggarna har lyckats för att tekniktröskeln är låg. Där har du ett försprång eftersom du kan själv – eller har base media som kan.
 
5. Kom igång – på riktigt
Skriv hellre ofta och korta inlägg än sällan och långa, långa berättelser. Vad gör du på jobbet, vem träffar du? Berätta det. Lägg gärna upp bilder. Det är så det är att leva med sin blogg.
 
6. Använd video
Många av bloggarna använder sig också av video. Idag finns flera enkla tjänster för att integrera video i sin blogg som Youtube.com eller Videofy.me.
 
7. Kommunicera!
Det är inte lätt att upprätthålla dialog om du får hundratals kommenterande läsare. Men många av bloggarna som ligger snäppet under i trafik, och kanske "bara" har 10 000 läsare om dagen, svarar ofta. Det måste du ta efter. Interaktion är bloggandets syfte och det är i kommentarsfältet du vet om du når fram till dina läsare.
 
8. Skapa ditt eget kändisskap
Med bloggen har du chans att ge ett ansikte till företaget. Många företag gör inte det. Kom också ihåg att en blogg ger marknadsföring som ofta inte uppfattas som säljande på samma sätt som en kampanj. Det är nu det finns möjlighet att kommunicera med kunderna utan att skrämma iväg dem med reklambudskap.
 
9. Skapa buzz
Det behöver snackas och skrivas om dig och det fixar du genom att länka till din blogg i sociala medier (ex facebook), från hemsidan, i nyhetsbrev och interna utskick. Kommentera också på andras bloggar för att göra din röst hörd.
 
10. Håll din linje
Du har bloggat ett tag och får inte tappa fart eller inriktning. En oskriven regel i bloggvärlden är att man inte ska ursäkta sig för att man inte bloggat så ofta som man tänkt sig. Det här är en avvägning du själv måste göra. Lever du med din blogg kanske ändå en förklaring till varför du inte har skrivit inlägg på ett tag är på sin plats.
 
11. Sätt upp mål
Ett sätt att hålla bloggandet levande är att sätta upp mål för sig själv inför sina läsare. Tänk på vad du vill uppnå med bloggen. Eller har du ett löfte till dina anställda som funkar bra att blogga om? Du kan också anta en utmaning under en viss tidsperiod. Det är viktigt att skapa spänning i sin blogg och du kan vara lite hemlig om något som ska hända senare på dagen, imorgon eller nästa vecka.
 
12. Följ upp
Inom statistik, sammanfattningar och internlänkningar regerar du. Titta på statistik från din blogg till exempel med hjälp av ett statistikverktyg som Googe Analytics. Där kan du se vilka blogginlägg som är mest lästa och analysera innehållet. Sammanfatta gärna populära inlägg och länka tillbaka till dem.
 
13. Tappa inte modet
Sätt upp tidpunkter under dagen då du ska uppdatera din blogg. Häng inte läpp om det dröjer innan dina läsare hittar dig. Det tar tid. Håll ut. Fortsätt och fortsätt ännu mer.
 
Behöver du hjälp?
Hjälp med att sätta upp en blogg? Eller att installera Google Analytics för statistik och analys?
Tveka inte att höra av dig, du är välkommen!
 
Tills nästa gång! Ha det så bra och kom ihåg:
Din webb är vår sida!
base media
 
 
Bloggproffs
 
Bloggtoppen.se
 
Bloggtips!
bloggtoppen.se finns flertalet företagsbloggar
där du kan få inspiration från andra.
(leta bland kategorier i höger kolumn)
 
 
Välkommen till våra kontor: 
 
base medias kontor - Skolgatan 52
base media Sverige AB 
 Skolgatan 52
903 27 Umeå
 Tel: 090 - 12 69 40