Hur skriver du på webben så att
besökaren blir intresserad? 

I begynnelsen upprepade man både företagsnamnet och aktuell produkt eller tjänst sisådär 100 gånger i textmassan. Den tiden är förbi.
 
Idag är sökmotorerna mer avancerade och när de upptäcker dina hundra upprepningar så blir den förväntade effekten helt motsatt. Din text behandlas som ”Spam” och sökmotorerna bryr sig inte om din webbsida av just den anledningen.
 
Men hur ska du skriva då?
 
Här kommer några konkreta tips om vad du böra tänka på:
 
Du har bara några sekunder på dig…
 
…Att dra till dig uppmärksamheten från besökaren innan denne tappar intresse och klickar sig vidare. Därför är rubriksättningen och framför allt Huvudrubriken mycket viktig.
 
Tänk på att försöka skriva en huvudrubrik som lockar och som får besökaren att vilja läsa vidare.
 
Tänk också på att inte skriva långa sammanhängande textmassor. Dela upp i stycken och förse varje stycke med en tydlig underrubrik. Varför? Jo, därför att på webben läser vi inte som när vi läser brev eller en tidning. Vi scannar. Och när vi scannar av textinnehållet så fastnar blicken vid rubriker och underrubriker och är det intressant så stannar vi upp och läser mer noggrant.
 
Skippa krångliga ord och långa meningar
 
Gör din text lättläst. Det är inte alla som är insatt i dina facktermer och vill du nå ut till en bred kundgrupp  där åldrar, ursprung och branscher varierar så skriv utan komplicerade ord och långa meningar.
 
Kom till saken!
 
Skriv inte en avhandling eller brodera ut din text med information som inte stärker ditt egentliga budskap utan kom till saken. Håll dig till ämnet, försök välja dina ord med omsorg och håll dina artiklar så kortfattade som möjligt.
 
Hur beter du dig själv egentligen?
 
Tänk till. Du är ju själv en Internetanvändare. Vad är det som får dig intresserad och vilja stanna kvar på en webbsida? Hur ser rubrikerna ut som fångar ditt intresse? Vad är det som gör att du tar till dig informationen ända till slutet? Använd den insikten när du själv ska nå ut till dina webbesökare.
 
Lycka till! Och… Trevlig helg!:)
 
Räcker inte tiden till? Du skulle vilja uppdatera webbplatsen oftare men hinner inte med. Låt oss hjälpa dig! Kontakta oss så berättar vi mer.
 
base media - din webb är vår sida!
 
Skrivmaskinen - en modern dator?
Söt historia från verkligheten:
Den lille sonen kommer för första gången i kontakt med en gammal skrivmaskin och utbrister förvånat:
- Titta pappa! Den här datorn skriver ut direkt!
 
(sann historia berättad av Ulf Gustavsson, Moore time)
 
 
Välkommen till våra kontor: 
 
base medias kontor - Skolgatan 52
base media Sverige AB 
 Skolgatan 52
903 27 Umeå
 Tel: 090 - 12 69 40